EL
CINEMA DE NEUS BALLÚS NO ÉS UN CINEMA D'EVIDÈNCIES, SINÓ
D'EXPLORACIONS. BUSCA ENXAMPAR L'EMOCIÓ MÉS PURA POSSIBLE, LA
VERITABLE, LA HUMANA. LA MATEIXA VIDA CAPTURADA PEL CINEMA DE FICCIÓ.
Paraules
escrites per Miguel Angel Palomo, en la seva crítica per
Filmaffinity .
Guió,
Neus Ballús i Pau Subirós.
Espanya,
2019.
Duració,
83 minuts.
SINOPSI
Un
pare separat, se'n va de vacances amb la seva filla adolescent i el
seu fill, a un ressort del Senegal. La filla vol conèixer gent
d'aquell país i la seva manera de viure. Així coneix un treballador de
l'hotel que fa les gravacions en vídeo pels turistes i que vol ser
director de cinema i també es fa amiga de una de les noies que fa
la neteja de les habitacions.
La directora Neus Ballús. |
Segona
pel·lícula de Neus Ballús que va debutar en el 2013 amb el seu
film “La plaga” nominada al Goya per la millor directora novella.
NÚRIA
opina.
Aquesta
pel·lícula l'hem vista des de casa, donat que com tots sabem, els
cinemes estan tancats.
L'hem
vist a través de Filmin, on estem recuperant films que, en el seu
moment, es van escapar ràpidament de la cartellera, per donar pas a
propostes més comercials.
És
una història interessant perquè té registres diferents i permet
lectures diferents.
La
principal estaria centrada en la Marta, l'adolescent que se'n va amb
el seu pare de vacances a l'Àfrica, les relacions d'un pare separat
amb els seus fills, les relacions entre els turistes i els
treballadors del país que et presten serveis, el xoc o descobriment
de cultures diferents, les relacions entre colonitzadors i
colonitzats, les relacions sexuals i ben segur que encara n'hi ha
d'altres.
Aparentment
senzilla, però en realitat complexa que permet encetar una lectura
en profunditat de moltes qüestions.
Molt
recomanable i una altra qualitat que té és que, és curta, per
tant, no explica res que no sigui essencial.
MARTINA, opina.
Aquest
film parla de les relacions de família, de les pautes vacacionals en
la nostra societat i del consum de viatges com amanera d’alimentar
el fal·laç sentiment de que, la consciència també és pot
convertir en una afer social.
El
relat ens situa en un context que, es calibra com el clixé d’un
pare d’una parella separada que no coneix als seus fills, que els
vol imposar unes vacances a un ritme frenètic durant un viatge a
Senegal i en el que, els adolescents conviuen en un entorn nou que
volen descobrir.
Sincerament
m’ha semblat una proposta que es digereix pacíficament sense
donar-li al coco, de cinema d’entreteniment, i en el que es fa un
retrat força fidel d’un tipus de manera de relacionar-se amb el
món. Sense ser-ne responsable, el que implica haver de tenir
sentiments oposats i que segurament fent-ne un film, fomenta ser
crític sense que necessàriament sigui de manera estrident.
Alguns judicis interessants:
JAIME
PENA, en el Caimán Cuadernos de Cine d'octubre de 2019, diu:
Molt
més arriscada d'allò que pugui semblar, “El viaje de Marta” és
un salt endavant respecte a “La plaga”, una òpera prima massa
deutora de les modes del seu temps i del cinema de festivals.
JOAQUÍN
VALLET RODRIGO en el Dirigido por...d'octubre de 2019, diu:
“El
viatge de Marta” discorre davant de l'espectador d'una manera
exacte: posant atenció als temps i a l'interior dels personatges. Un
interior del qual, moltes vegades, no fa falta cap altra informació
que la que aporten les mirades i els gestos dels actors i actrius,
per percebre tota la seva dimensió (Com el ball final entre la Marta
i el seu pare).
Una
valuosa pel·lícula que, sense cap mena de dubte, mereix molta més
atenció que alguns nefastos exemplars del nostre cinema que, per
desgràcia, copen tota la cartellera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada