dimarts, 21 de juny del 2022

LA VOLUNTARIA. Directora, Nely Reguera.

UNA PEL·LÍCULA ASPRA I INTIMISTA PER A DESCONSTRUIR LA DEMAGÒGIA DE LA GENEROSITAT OCCIDENTAL SENSE RESPOSTES FÀCILS.
Escrit per Isabel Navarro a Fotogrames, en una entrevista a la Carmen Machi, juny de 2022.


Guió, Nely Reguera, Eduard Solà, Valentina Viso.
España, Grecia, 2022.
Duració, 99 minuts.

SINOPSI INTERPRETADA
Al centre del film hi ha una doctora jubilada que en un intent d'escapar de la seva rutina, va de voluntària a Grècia per treballar en un camp de refugiats amb els nens. Un cop allà, sent una constant soledat i incomoditat i entra en conflicte tant amb el sistema i les seves limitacions, com amb ella mateixa i les seves vacil·lacions.
Escrit per Isabel Navarro a Fotogrames, en una entrevista a la Carmen Machi, juny de 2022.

La directora Nely Reguera
UN FILM QUE ENS SUBMERGEIX EN LA REALITAT D'UN CAMP DE REFUGIATS REAL, PER ENCARAR-NOS SENSE CAP AFANY DISCURSIU EN UN PANORAMA FOSC I LLUMINÓS, EN EL QUE HI HA MISÈRIA, PERÒ TAMBÉ ESPERANÇA.
Escrit per Beatriz Martínez, en la seva crítica a Fotogrames, juny de 2022.

NÚRIA opina.
Aquest film de la Nely Reguera, té dos encerts, la interpretació de la Carmen Machi com a protagonista i dues reflexions que planteja: la primera, entorn de la desubicació que comporta el pas de la vida professional activa a la jubilació, per persones que estan en plena forma professional, i la segona, pel que fa a la mala consciència que arrosseguen els blancs occidentals amb relació a una part de la resta del món.
Pel que fa a la resta, malgrat l'excel·lent interpretació de la Carmen Machi, els temps de la pel·lícula són una mica lents en determinats moments, m'he trobat immersa en uns temps en els quals sentia que no passava res.
És amable, crítica i es deixa veure.
La Martina li ha tret més suc a la pel·lícula i m'agrada molt la seva reflexió, és més profunda.
MARTINA opina.
Aquesta obra explica una història concreta, abonant el pensament crític i recordant-nos que de moltes de les coses que passen no en sabem quasi res. A mi personalment m’ha suggerit que em posi les piles en conèixer millor dels conflictes bèl·lics de prop, per saber una mica més, de les raons que trenquen la pau en entorns pròxims. Condicionant absolutament la vida de persones d’un dia per l'altre, sense previ avís i de manera horrible.
Sobretot considero que aquesta peça, t’enganxa, donat que et permet seguir un relat que passa entre gent, que per context, existeixen al nostre imaginari col·lectiu. És a dir, que pots identificar sense massa esforç, apostant per no fer un judici de res del que els hi passa i mentre no s’entra en qüestionar els personatges en si que, formen part de la història. En resum, crec que el que més puc valorar, és l’existència d’unes persones protagonistes, construïdes amb profunditat, intenció i amb la identitat suficient, com perquè amb poques paraules i accions els puguem ubicar sense cap problema.
Novament, repetiré quelcom que m’enorgulleix de la nostra afició al cinema, en la que no ens acabem mai la cartellera i on descobrim la varietat, riquesa i la diversitat de registres que ens permeten afirmar que l’ecosistema creatiu en aquest sector està viu. Vull dir, que aquesta art, crec que es troba en un estat molt saludable. Particularment, seguir el treball d’artistes que es van consolidant, a banda que m’agradin més o menys els seus llenguatges o del que ens parlen, m’ajuda a sentir-me d’alguna manera privilegiada. Ja que difícilment ens podrem acabar el cinema de proximitat o llunyà, perquè tenim molta teca i podrem continuar alimentant satisfactòriament aquest hobby que mare i filla compartim.

LOCALITZACIONS

Rodada en el camp de refugiats de Malakasa, a Grècia.

Fitxa completa, crítiques i filmografia de la directora a: 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada