diumenge, 16 de febrer del 2025

A REAL PAIN. Director, Jesse Eisenberg.

ABORDA EL CONCEPTE DE “DOLOR REAL”, QUE CONTRASTA PER MITJÁ DE GAGS CÒMICS, EL DOLOR FÍSIC I EMOCIONAL, QÜESTIONA D'ON SORGEIX I EXPLORA LA SEVA DURACIÓ EN EL TEMPS, MENTRE OFEREIX UNA MIRADA SOBRE LES NOVES MASCULINITATS I LES SEVES DIFICULTATS PER ENFRONTAR LES EMOCIONS.
EISENBERG, RETRATA COM ELS HOMES PODEN ENFRONTAR LA SEVA VULNERABILTAT I LES SEVES RELACIONS AFECTIVES DES D'ANGLES RENOVATS.
Escrit per Clara Tejerina per Caimán CdC, gener de 2025.
EISENBERG, EXPLORA DES D'UN HUMOR AMB RETRACTA DOLORÓS LES DIFERENTS MANIFESTACIONS CONTEMPORÀNIES DE LA IDENTITAT JUEVA I EL PES D'UN LLEGAT QUE SEMBLA ENFOSQUIR QUALSEVOL ALTRA EXPERIÈNCIA TRAUMÀTICA, SEMPRE RELATIVA, DAVANT LA INCOMMENSURABILITAT DE LA SHOAH.
Escrit per Eulàlia Iglesias en la seva crítica per Fotogrames, gener de 2025.

Director, Jesse Eisenberg.

Guió, Jesse Eisenberg.
EUA i Polonia, 2024.
Duració, 89 minuts.

SINOPSI

Dos cosins viatgen a Polònia des dels EUA, després de la mort de la seva àvia, per veure on va viure ella, abans de la Segona Guerra Mundial i comprendre d'on ve la seva família. Per fer-ho s'incorporen a un Tour sobre l'Holocaust.
Informació de Filmaffinity.

Kieran Culkin i Jesse Eisenberg

LA SEGONA PEL·LÍCULA del DIRECTOR

La segona realització d'aquest director, es diferencia de la primera per la presència del director com a coprotagonista de la història. A“Cuando termines de salvar el mundo”, imposava a un altre actor el seu mateix registre, mentre que A Real Pain, es controla a ell mateix, amb la seva gestualitat habitual.
Escrit per Quim Casas, en la seva crítica per Fotogrames, febrer de 2025.
És una proposta amable que ens recorda molts altres debuts darrere la càmera d'estrelles cinematogràfiques que necessiten expressar-se d'una altra manera, però sense molestar, ni sorprendre.
Escrit per Quim Casas, en la seva crítica per Fotogrames, febrer de 2025.

NÚRIA opina

És d'aquelles històries, senzilles i sense pretensions, però que també la podries veure com una proposta agosarada atès el tema que tracta, al final serà allò que, cada espectadora hi vulgui veure i trobar: una història tendra i banal sobre dos cosins que emprenem un viatge junts a Polònia, com a homenatge a la seva àvia jueva polonesa que, va emigrar als EUA. El viatge els serveix per descobrir-se com a adults en relació amb l'altre i obrir la seva mirada cap a un mateix i cap a l'altre, a través dels records de la infantesa que van confrontant, per mi aquests és l'aspecte més interessant del relat, com van configurant una nova mirada cadascú d'ells d'ell mateix i de l'altre... fins i tot la mirada de l'àvia absent i morta apareix en les anècdotes i records, per ajudar a crear aquesta nova visió.
Podem anar més enllà i parlem de com la nostra societat laica i sense haver elaborat rituals per segons què, s'ho fa per no convertir el dolor per les coses terribles que els ha passat a alguns pobles el llarg de la història, en un parc temàtic, on teatralitzem coses molt serioses sense sentir-les i sense comprendre-les, veritablement.
Moltes capes i moltes possibles reflexions per destapar: S'han d'acompanyar a totes les persones que han viscut drames històrics a la seva família,o, s'ha de deixar que elaborin la seva pena en la seva intimitat? Moltes vegades les famílies no parlen amb els seus del seu sofriment, l'enterren sota l'estora... Volen oblidar-lo.
Pot una persona que no ha viscut aquests inferns acompanyar d'una manera sensible i respectuosa?
Som allò que som o som allò que pensen els altres de nosaltres?
Estem segurs d'allò que pensem que els altres pensen de nosaltres?
Acabo aquí perquè crec que és innecessari allargar-me més, per parlar d'aquest film.

MARTINA opina.
Vam triar pel·lícula força aleatòriament, tot i això, la veritat és que crec que l’elecció ens va anar encaixar fantàsticament, estant dolçament entretingudes durant tot el trajecte. Molt resumidament el relat explica el viatge que fan dos cosins de mitjana edat, des d'Amèrica als camps d'extermini a Polònia. Acompanyats d’un guia i en grup, amb tot pagat per la seva àvia, que en morir va determinar-ho així, perquè els seus nets poguessin conèixer el seu lloc d'origen.
Els personatges estan construïts perquè siguin fàcils de llegir, des del principi identificant-ne fàcilment totes les mancances, també les  virtuts. Buscant que tot el que s'espera d'ells es faci evident i poder veure ràpidament com es relacionen amb les emocions durant el trajecte i amb tota la resta del grup.
Tot plegat amb humor, mostrant el molt difícil que significa fer memòria, sense fer banal la part de realitat que crec que vol mostrar. La de les persones que sent diverses, viuen les coses de manera diferent, tot i tenir un passat col·lectiu que acompanya el seu present. Pel meu gust depura molt bé els que volen rebentar, fent simple una història maca, sense que això la faci menys significant.

UNA REFLEXIÓ de CLARA TEJERINA a Caimán CdC, gener de 2025.
El fet que els protagonistes siguin jueus americans afegeix un joc de contrastos marcats per la distància geogràfica i aporta una reflexió sobre la pertinença, l'herència, la terra i com tots aquests elements actuen en la memòria col·lectiva.

Fitxa completa, crítiques i altres informacions a:







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada