Guió, Andrés Duprat.
Duració 118 minuts.
SINOPSI
Daniel
Mantovani és un escriptor que té una àmplia trajectòria, fa
quatre dècades que viu a Europa auto exiliat i ha guanyat el premi
Nobel de literatura. Viu centrat en la seva feina tot rebutjant les
múltiples invitacions que rep cada dia. Malgrat això, un dia rep
una invitació del poble on va néixer Salas a l'Argentina. Primer la
rebutja, però més tard alguna cosa se li desperta i decideix
acceptar-la. Allà, serà investit Ciutadà honorífic del poble amb
estàtua inclosa.
L'útil fitxa del Verdi:
http://fitxes.cines-verdi.com/pdf/el_ciudadano_ilustre_bcn.pdf
En la pàgina de Filmaffinity, fitxa completa, sinopsi, puntuació i algunes crítiques:
http://www.filmaffinity.com/es/film805225.html
L'útil fitxa del Verdi:
http://fitxes.cines-verdi.com/pdf/el_ciudadano_ilustre_bcn.pdf
En la pàgina de Filmaffinity, fitxa completa, sinopsi, puntuació i algunes crítiques:
http://www.filmaffinity.com/es/film805225.html
Els directors, Gastón Duprat i Maraino Cohn |
Aquesta
història comença amb un personatge Mantovani, fent un discurs en
la cerimònia de recollida del guardó del Nobel, un discurs atípic
amb un personatge atípic que diu les coses tal com les pensa i sent,
sense mirar de quedar bé.
Una història d'encontres i retrobaments. Una fotografia d'un personatge intel·lectual amb una ment que genera literatura de manera compulsiva.
Un caràcter complet, amb ideals i una moral de la qual ell mateix se sorprèn.
Una pel·lícula que es pot convertir en una aventura recomanada pels qui són amants de personatges que desprenen llum per la seva idiosincràsia particular.
Així
comença fent un dibuix d'un personatge que, tot i fer algun gir
sorprenent, marcarà l'estil del seu tarannà en els esdeveniments de
la pel·lícula.
Aquesta
història m'ha divertit molt, una crítica d'humor satíric,
despietada amb la hipocresia social i les convencions.
Per
tots els que tingueu ganes d'entretenir-vos amb una història,
narrada amb un to molt argentí.
MARTINA opina
Aquesta obra al meu entendre es podria resumir com una comèdia àcida, intel·ligent i profunda.
Mitjançant un personatge real i actual, el joc narratiu està entre la narrativa del món imaginari d'un famós escriptor de novel·les i la seva vida real en la qual s'enfronta en un viatge al seu poble natal, al que no hi ha estat des de fa 40 anys.Una història d'encontres i retrobaments. Una fotografia d'un personatge intel·lectual amb una ment que genera literatura de manera compulsiva.
Un caràcter complet, amb ideals i una moral de la qual ell mateix se sorprèn.
Una pel·lícula que es pot convertir en una aventura recomanada pels qui són amants de personatges que desprenen llum per la seva idiosincràsia particular.
UNA CRÍTICA
Segons
Joaquim Torán en la seva crítica del Dirigido por... de novembre de
2016:
Aquest
drama reflecteix la injustícia històrica que suposa que els
argentins no tinguin un premi Nobel de literatura- que en l'imaginari
argentí té el nom de Jorge Luís Borges-(...)
(...)
Tal com es va desenvolupant la trama en cinc actes, comprovem que,
guionista i director busquen impressionar a l'espectador tot
enfrontant-lo a les seves pròpies misèries: la corrupció, la
mediocritat més rapant i la ignorància més agosarada, es posen en
marxa en el moment que Mantovani aterra a Salas(...)
(...)
Entre els moments de vergonya aliena i mals entesos que fan petar de
riure. El film s'estructura i s'estira més del compte, tant en el
seu metratge, com en alguns dels seus plans i intencions (...)
(...)
La cinta es centra amb tanta vehemència en el solitari periple del
digne l'escriptor que, al final es converteix en l'únic personatge
real del film. Els altres personatges acaben generant sentiments
contradictoris, des del reconeixement de personatges arquetípics que
poden esdevenir pura i exagerada fantasia.
“El
ciudadano ilustre”, es passa de voltes en la recreació de gris
vida de Salas i en la reconstrucció de personalitats que no
produeixen empatia i generen sordidesa i mal cos. Aquesta incomoditat
agra, no és només conseqüència de la imperfecció humana, sinó
dels seus actes, dels seus vicis i del seu conformisme. En aquest
camp ben adobat, s'estableix una crítica virulenta que, deixarà amb
el gest tort a alguns gestors culturals amb un mínim de decència i
amor propi. Allò que amaga essent una comèdia argentina a l'estil
de “Luna de Avellaneda”, Juan José Campanela, 2004, acabarà
convertint-se amb un retrat detallat dels pitjors mals de sempre: la
hipocresia, l'estultícia i la banalitat.
Resum, adaptació i traducció pròpia.
Resum, adaptació i traducció pròpia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada