dimecres, 28 de desembre del 2016

LA DONCELLA. AH-GA-SSI. THE HAND MAIDEN. Director, Park Chan-wook.

Corea del Sud, 2016
Duració, 145 minuts.

LA PERVERSIÓN ERÓTICA SE CONTRAPONE A LA PLASMACIÓN POÉTICA DEL DESEO A TRAVÉS DE UN IMAGINARIO VISUAL TORRENCIAL, QUE UNIDO A UN SOFISTICADO APARATO ESCÉNICO NOS SUMERGE EN UN ESPACIO FÍSICO Y EN UN ESTADO MENTAL SUGESTIVO DE UNA BELLEZA ONÍRICA Y SENSORIAL ABRUMADORA.
Paraules de Beatriz Martínez en la seva crítica a “La doncella”, a Caimán Cuadernos de Cine, núm. 55, desembre de 2016.

SINOPSI informativa i interpretativa.
L'argument parteix del relat literari de la novel·la Falsa identidad, de la Sarah Waters, trasllada l'ambient victorià d'aquesta a l'època de l'ocupació japonesa a Corea, per parlar de domini i submissió. Així el material literari original adquireix una nova dimensió en inserir-lo dins d'un període històric en què la identitat d'un país va quedar silenciada.
Chan-wook, tanca tots els personatges en una sumptuosa mansió que es converteix en símbol d'asfíxia, d'espai decadent, en el qual es concentren tots els vicis i totes les misèries morals. Tots els personatges necessiten sortir d'allà, menys el patriarca dèspota i depravat que, representa la figura del traïdor a la pàtria.
Paraules de Beatriz Martínez en la seva crítica a “La doncella”, a Caimán Cuadernos de Cine, núm. 55, desembre del 2016.





El director, Park Chan-wook.
MOLT, MOLT INTERESSANT aquesta presentació, de la manera de fer cine d'aquest director i de la seva filmografia:
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/tria33/park-chan-wook-ens-parla-dels-seus-contes-per-a-adults/video/5635949/

NÚRIA, opina.
Una escenografia preciosa, una llum que en tot moment precisa donar el toc adequat al clímax de l'escena; una música que acompanya en tot moment el ritme de la narració...
He gaudit molt de l'estètica d'aquesta pel·lícula explicada en rashomon, no sé si perquè és una visió que forma part de la cultura d'allà o com a homenatge al gran mestre d'Orient i també d'Occident, Akira Kurosawa que, en la seva pel·lícula Rashomon de 1950, s'esplaia magistralment amb el desenvolupament del mètode de donar diferents mirades a partir dels mateixos fets i així la realitat adquireix diferents perspectives que, completen la visió de la història per l'espectador.
Tota la història es presenta sota una mateixa mirada, fins que, cap a la meitat del metratge, més o menys, descobrim que darrere d'un primer engany n'hi ha un segon i després descobrim que encara ni pot haver-hi un tercer... és aquí quan, per completar allò que no hem vist per entendre la història, utilitza el rashomon. Ah, i final feliç de dones alliberades de la tirania masculina !!
Si haguéssim d'explicar en què és l'erotisme, aquesta és una molt bona pel·lícula per fer-ho... una estètica adreçada a despertar els sentits i la sensualitat de l'espectador, per poder gaudir d'allò que té davant, sense moure ni un dit, de tan bocabadat que està.

He gaudit molt, d'aquesta pel·lícula brillantment bonica.

MARTINA, opina.
Quan sortíem del cine, la Núria ha definit aquesta pel·lícula com una oda a l'erotisme, definició que m'ha semblat molt adequada.
El film es constitueix com una narració exuberant, amb una estètica acuradíssima i una història complexa que juga amb el temps i amb uns personatges que, són molt més maquiavèl·lics del que a prior aparenten.
És una història on l'entremat de subordinacions entre Corea i Japó, ve significat pel vincle entre una dona de servei i una rica «madame» tancada en una aïllada mansió. Una relació molt estreta entre dues dones que lluiten per un futur, tenint un passat fosc i cruel que, les condiciona i les fa extremadament complexes.
Una anàlisi de classes socials, imatges d'una serie de realitats fosques de la societat oriental, on des de l'inici fins al final, l'espectador viatja per entorns molt exòtics. Alguns probablement reals, però majoritàriament artificials.
Una fotografia de la part més intima del ser humà i molt més enllà, una cerca constant d'imatges boniques que traslladin a l'espectador en escenaris ficticis i plens d'ambients molt treballats.
És una pel·lícula llarga, pausada i plena de relat. Jo necessitaré tornar-la a veure, ja que he gaudit, però m'he perdut en moltes coses.
Pels morbosos és molt apta, ja que, el sexe explícit entre les dues dames té molt d'espai.


La estimable pàgina del Filmaffinity que sempre és útil i que completa la nostra informació:
http://www.filmaffinity.com/es/film948449.html

En aquesta curiosa pàgina, trobareu una llarga explicació amb opinions de l'argument de la pel·lícula, escrita per una dona, Raquel Hernández Luján:
http://www.hobbyconsolas.com/reviews/doncella-handmaiden-critica-nueva-pelicula-park-chan-wook-71224

En aquest enllaç de Dias de cine, programa que miro sempre que puc, podreu veure totes les estrenes i altres informacions sobre cine:
http://www.rtve.es/alacarta/videos/dias-de-cine/dias-cine-2016-54/3817847/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada