dilluns, 18 de desembre del 2023

ANATOMIE d'une CHUTE. Anatomía de una caída. Directora, Justine Triet.

EL MEU INTERÉS PRINCIPAL ERA EXPLORAR EN DETALL LA COMPLEXITAT D'UNA RELACIÓ DE PARELLA. LA TRAMA ES DESPLEGA EN UN JUDICI I ABORDA ASSUMPTES QUE TENEN A VEURE AMB LA LITERATURA I LES QÜESTIONS DE GÈNERE, PERÒ AL CENTRE DE LA HISTÒRIA PALPITA LA DIFICULTAT QUE SUPOSA COMPARTIR LA VIDA AMB UNA ALTRA PERSONA.
ANATOMIA D'UNA CAIGUDA PARLA DE LA MANERA QUE LA REALITAT TENDEIX A EMMASCARAR-SE I RESULTA IMPENETRABLE.
Paraules de la directora en la seva entrevista feta per Manu Yañez a Cannes i publicada a Fotogramas, desembre de 2023.
Guió, Arthur Harari i Justine Triet.
França, 2023.
Palma d'Or al Festival de Cannes, 2023.
Duració, 151 minuts.

SINOPSI

Sandra que és escriptora, viu als Alps francesos amb el seu marit Samuel, que també és escriptor i el seu fill Daniel que, és cec.
Samuel mor en estranyes circumstàncies i la seva dona Sandra és acusada d'assassinat. El cap d'un any se celebra el judici on intentaran esbrinar la seva culpabilitat i si Samuel va ser assassinat, es va suïcidar o va ser un homicidi.
La directora, Justine Triet.
NÚRIA opina.
És una pel·lícula que està tenint força èxit de públic en un determinat sector de la població. Una història narrada intel·ligentment que et fa pensar i estar atentament a l'expectativa del que va passant a la pantalla.
La Martina va dir en sortir del cine i crec que amb molt encert que, el gènere processal o el cine de judicis, és com el western, hi cap tot i serveix per parlar de tot.
En aquest cas, el teló de fons per parlar de moltes coses és un judici a una escriptora acusada de matar al seu marit. Aquest teló de fons serveix per distanciar a l'espectadora d'una possible narració tancada, centrada en la cronologia de les imatges, paraules i sons.
Contràriament a això, aquest procediment manté a l'espectadora actina mentalment, per anar incorporant dades per mitjà del que va passant en el judici que, l'ajudaran a interpretar i discernir, per tal, de tenir la seva versió personal sobre la història que li estan explicant, d'allò que és veritat i allò que és mentida.
Tota una bona estratègia per mantenir l'escolta activa de l'espectadora que, en aquest cas i segons algunes maneres actuals d'entendre la veritat i interpretar-la, mai és absoluta i unívoca.
Però com que necessitem la llei per ser aproximativament justos, els judicis continuaran sent necessaris per regular certs comportaments socials. Això, situat dins la ficció, és un bon mitjà per fer-nos reflexionar sobre qüestions filosòfiques de la nostra societat on estem implicades com a persones que formem part d'aquesta.
Innocent o culpable?
Pel meu discerniment i entesa, dins el paràmetre de la justícia administrada a través de les lleis, culpable, encara que l'hagin declarat innocent.
Des del punt de vista humà, res és blanc o negre en una relació on els entramats d'aquesta s'escapen a la pura voluntat dels protagonistes, per múltiples factors, entre ells les càrregues convencionals i socials de la societat en la qual vivim, i dels que ens han de jutjar.
Un metratge molt llarg que no es fa notar, i per alguna cosa serà.
Amb tots els bons ingredients per un dia de cine.

MARTINA, opina.

Tot comença quan un home mor després de caure des de la finestra del pis de dalt d’un xalet al mig dels Alps francesos. Això, passa mentre els tres habitants d’aquella casa, estan cadascun fent la seva. En Daniel és una criatura d’uns deu anys, qui després d’un accident va perdre bona part de la visió i només està escolaritzat un parell de dies a la setmana. Ell és qui troba el cos del seu pare, cruixit a terra, quan surt a fer un tomb amb el seu gos pigall. Just després que la Sandra, la seva mare, acabi amb una entrevista que li haurien vingut a fer per parlar de la seva obra literària i mentre el Samuel estava treballant tot escoltant música a tot drap al pis de dalt de tot.
Quan venen les autoritats dubten que sigui un accident i s’activa una investigació per determinar si es tracta d’un homicidi, un suïcidi o un assassinat. Això en el marc d’un judici, on el tribunal analitza els personatges amb un nivell de detall extenuant, assegurant que la veritat no existeix i que la justícia només pretén buscar una explicació, que vestida d’objectivitat, pugui satisfer les pors que genera aquesta situació, o qualsevol altre, en l'imaginari col·lectiu de la França contemporània.
És un relat gèlid, on cada minut dels 180 que ocupa és significant i cada pas endavant esdevé més intrigant. Totes i cadascuna de les frases que construeixen la crònica són determinants, i tot i la irrealitat buscada del western judicial, és inevitable entrar en els dubtes existencials que poden tenir els personatges en altres instants de la seva relació quotidiana. Comprendre cada un dels moments vitals de les tres persones habitants, implica assumir que tothom a la seva manera intrínsecament es caracteritza per la seva pròpia riquesa i que els fets encara que ens hàgim inventat l'eina per poder generar seguretat, quan som humans, mai són clars i cal interpretar-los.
Sento llançar-me i posar una etiqueta abundosa, però, he de dir que per mi, és la pel·lícula de l’any. Ho dic amb la boca petita, perquè hem vist tantes i moltes coses excel·lents, però m'hi llanço alegrament perquè sincerament crec que en essència es tracta d'una peça que ens interpel·la de forma directa i sobretot, ens obliga a revisar moltes coses que, ens poden portar a no voler viure l'única vida que de moment, no oblidem, sabem que hi ha.

ALGUNES CLAUS per ENTENDRE el FINAL

A l'hora de la veritat, la cinta explora l'experiència d'un nen que arrossega un gran pes a les seves espatlles, senyala Triet. Se sent pròxim a la seva mare i confia en ella, però les circumstàncies semblen trencar la complicitat existent entre ambdós. D'alguna manera, la situació l'obliga a decidir si la seva mare és culpable o innocent de la mort del seu pare. Però ell sap que la realitat és menys simple del que assenyalen els adults.
Paraules de la directora, transcrites per Manu Yañez a Fotogramas, desembre 2023.
En l'últim tram, tant el tribunal com la mateixa pel·lícula li donen a Daniel un protagonisme clau, al convertir-lo en un testimoni determinant del judici.
La seva interpretació subjectiva d'una conversa amb el seu pare acaba decantant al tribunal. Hi ha una sentència clara i l'estabilitat torna a la llar dels Valeski Voyter.
Escrit per Eulàlia Iglésies a Caimán CdC, desembre de 2023.

Fitxa completa, filmografia directora i algunes crítiques:

EL NOU CINEMA JUDICIAL FRANCÈS
El thriller judicial s'està convertint en una presència recurrent en el cine d'autor francès contemporani. Films com “La noia del braçalet” de Stéphane Demoustier 2019, “Saint Omer d'Alice Diop, 2022, “ Le Procés Goldman de Cédric Kahn, 2023 i “Anatomia de una caida” s'adscriuen a aquest gènere, però des d'unes coordenades molt diferents del model nord-americà. En aquest nou cine judicial francès, el mètode processal no s'aplica per arribar a la veritat o dirimir el culpable d'un fet. Pel contrari, estem davant d'un grup de pel·lícules que posen en evidència fins a quin punt és difícil o impossible clarificar la responsabilitat d'uns fets, alhora que converteix l'espai tancat dels tribunals en la caixa de ressonància on es fa ressò dels prejudicis institucionalitzats cap a la identitat de les persones que estan sent jutjades. L'assumida imparcialitat del procés judicial queda posat en dubte per plantejar què jutgem, quan estem jutjant a alguna persona.
Tots aquests films comparteixen també, la centralitat que té en ells la paraula.
Escrit per Eulàlia Iglésies, en la seva crítica per Caimán CdC, desembre de 2023,







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada