POCS
CINEASTES ATRESOREN UN COS CREATIU TAN PERSONAL I ABSOLUTAMENT
RECONEIXIBLE, COM ELL.
PER
MOLT INFANTIL QUE SEMBLI, TOT EL QUE FA AMAGA UNA MIRADA POLÍTICA.
Escrit
per L.Pérez en el seu article, “Ese universo paralelo”, per la
revista Fotogrames, juny 2023.
Guió, Wes Anderson i Roman Coppola.
EUA,
2023.
Duració,
104 minuts.
SINOPSI
A
1955 escolars i mares i pares de tot el país es reuneixen per fer un
concurs escolar dedicat a l'observació de fenòmens astronòmics
(Junior Stargazer Convention) que, es realitza en una ciutat fictícia
del desert d'EUA, anomenada Asteroid City. La convenció es veurà
espectacularment interrompuda per uns esdeveniments que poden canviar
el món.
Tret
de Filmaffinity.
El director, Wes Anderson. |
Durant
la pandèmia Wes Anderson, com tants altres, es va dedicar a
escriure. Així que es va posar amb el seu amic i col·laborador de
guions Roman Coppola, a inventar una història sobre un campament
d'astronomia en els EUA de 1950.
Diu:
Quan vàrem començar a escriure pensàvem com eren els EUA,
després de la Segona Guerra Mundial i l'estrès posttraumàtic que
hi havia en tota aquella època. Consideràvem dues coses: els
teatres de Nova York i un western ambientat en aquella època. La
nostra pel·lícula barreja ambdues coses, alguns personatges
conviuen en tots dos escenaris al mateix temps. No diria pas que està
ambientada en les nostres vivències, però si en les nostres
famílies, la de Roman i la meva. Els nostres pares van viure aquesta
època i tenim moltes experiències relacionades amb aquesta.
Escrit
per L.Pérez en el seu article, “Ese universo paralelo”, per la
revista Fotogrames, juny 2023.
ON VIU ANDERSON
Des
de fa temps entre Anglaterra i París i admet que, ha passat poques
temporades als EUA, darrerament. Explica que: estar a Europa ha
canviat la meva manera de fer cinema i la mirada sobre les coses que
m'interessen. Encara que aquesta és una pel·lícula molt
americana... feta a España.
Escrit
per L.Pérez en el seu article, “Ese universo paralelo”, per la
revista Fotogrames, juny 2023.
NÚRIA opina.
És una d'aquelles pel·lícules que et permeten sortir del cinema amb un
somriure als llavis i un bon grau de satisfacció.
Tot
i que Wes Anderson fa molt temps que viu Europa- per alguna cosa
serà?- el seu cinema parla de la vida americana, des de l'amabilitat
pel respecte que es mereixen les persones, dels diferents llocs del
món, però remarcant fins al límit l'absurditat total de certes
situacions, i provocant en l'espectadora un sentit crític amable però
no per això, menys profund... Una crítica a la societat americana
des del coneixement, la ironia i l'estimació.
La
pel·lícula és senzilla i brillant. Senzilla perquè explica una
història que tothom pot entendre i brillant perquè la desenvolupa
en tots els àmbits. L'estètic, amb una cura per tots els detalls,
un color i una llum molt particulars que la qualificaria de friqui
elegant. Un guió amb uns diàlegs que són impagables, divertits,
surrealistes i amb unes situacions absurdes i provocadores, sense
estridències.
Un
humor amb moltes capes, molt estudiat i que cadascú es pot quedar
amb la que li agradi més.
Una
pel·lícula friqui- elegant, molt interessant d'anar a veure, si es
vol passar una bona estona i sentir-se allunyat de l'humor barruer i
estrident d'alguns films, on hom riu del ridícul de l'altre.
MARTINA, opina.
Wes
Anderson construeix una ciutat en mig del desert, un lloc on les
persones que hi van, podrien quedar-s’hi a viure per sempre més i
en aquest escenari, a mesura que passen les hores, transcendeix la
consciència d’un humor que de manera responsable flueix en aquesta
proposta que, cavalca en un crítica fresca a la societat
contemporània americana.
Una
opció molt teatral, pels que aquest gènere cultural encara els hi
sembli únic i fascinant, però també popular i plena de consciència
estètica. Amb un repartiment de luxe i sobretot una història
lleugera que la fa ideal per una tarda de cinema, on un desitja
gaudir d’una bona estona i que millor per fer-ho que en algun
refugi climàtic.
A
mi personalment no m’ha fet morir de riure, malgrat haver-me
conquistat del tot durant tot el viatge. De fet, crec que és un
format molt assequible, perquè tot i que penso que senzillament et
trasllada a un món a part, és elegant i això t’ajuda a sentir-te
bé, ja que entens la lluminositat del que s’explica, sense
necessitat de buscar res més enllà. Crec que precisament és per
aquesta claredat pel públic que, ens llancem de cap a la piscina
sense context ni consciència de la seva profunditat, sents com si
estiguessis prenent un bany fresquet i en el que segurament no li
trauràs res més que, la satisfacció de refrescar-te.
A FilmAffinity, trobaràs totes les informacions del film:
LOCALITZACIONS
El
rodatge es va portar a terme, amb gran secretisme a Chinchón,
pintoresca localitat als afores de Madrid d'arquitectura tradicional
i carrers empedrats. Com que aquests ambients no formen part de la
trama l'única cosa que es podia veure des de la llunyania eren uns
immensos panells que tapiaven els decorats. Wes Anderson diu: Volia
rodar a Europa perquè m'agrada treballar aquí. Necessitava un
desert i buscava un espai molt ampli i buit, sense res al voltant on
poguéssim construir en exteriors un escenari enorme. A més a més,
volia localitzar un lloc on tothom pogués gaudir treballant i vivint
durant el temps que havíem d'estar allà, vàrem trobar un Parador
molt a prop d'on vàrem construir el set, així que bàsicament
vivíem al costat. M'encanta l'atmosfera d'aquesta zona i m'atreia la
idea de rodar allà, per la llarga cultura de cine que té Espanya,
amb tantes pel·lícules que simulaven ser al desert americà. Vàrem
utilitzar també el teatre de Chinchón i el del poble del costat.
Aquesta
poc usual localització, es va convertir en tot un esdeveniment a la
zona.
Escrit
per L.Pérez en el seu article, “Ese universo paralelo”, per la
revista Fotogrames, juny 2023.
CURIOSITATS
DEL REPARTIMENT
Durant
els mesos d'escriptura del guió, mentre estaven tancats, sovint
parlava amb Scarlett Johansson, qui havia treballat amb ell abans,
posant la veu en un dels personatges de “Isla de Perros”.
L'actriu tenia moltes ganes de formar part d'aquest projecte i es va
presentar al rodatge (per un sou força irrisori, segons va confessar
més tard). Anderson és especialista a aconseguir actors i actrius
de primera línia per dotzenes. Ni un, ni dos sinó tot un equip
complet d'estrelles.
Escrit
per L.Pérez en el seu article, “Ese universo paralelo”, per la
revista Fotogrames, juny 2023.
A Carlos F. Heredero, NO LI HA AGRADAT GAIRE...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada