ALMODÓVAR ES DIVERTEIX SENT MÉS CLÀSSIC QUE MAI, SENSE DEIXAR DE SER, TAN ELL COM SEMPRE.
Escrit
per Laura Pérez, en la seva crítica per Fotogrames, juny 2023.
España,
França, 2023.
Duració,
31 minuts.
D'ON
VE EL TÍTOL
A
l'inici del film, un vaquer canta amb la veu de Caetano Veloso el
fado d'Amàlia Rodríguez de la que pren nom el títol de la
pel·lícula.
Tret
de la informació que dóna Carlos F. Heredero a Caimán CdC, maig de
2023.
SINOPSI
Un
home creua a cavall el desert que el separa de Bitter Creek. Va a
buscar el Xèrif Jake. Vint-i-cinc anys abans, ambdós- el xèrif i
Silva, el ranxer que cavalca al seu encontre- van treballar junts com
a pistolers a sou. Silva ve amb el pretext de retrobar-ase amb el seu
amic de joventut i efectivament, festegen el seu encontre. Però
l'endemà li diu al xèrif Jake, la veritable raó de la seva
trobada.
Tret
i adaptat de Fimaffinity.
Ethan Hawke, Pedro Almodóvar i Pedro Pascal. |
NÚRIA opina.
Estrenada
al Festival de Cannes 2023, fora de concurs. Tothom ha dit la seva, a
alguns els ha agradat molt i l'han lloat i altres com el meu admirat
crític, Carlos F. Heredero que, no li ha trobat res significatiu per
lloar.
Jo,
l'he trobat un bombonet de cinèfil, molt eròtica i carregada de
sentit, un western de cap manera a la convenció o a l'ús. Allò que
més m'ha agradat és precisament la ironia que destil·la la
història, amb l'atreviment d'utilitzar un codi tan marcadament
masclista per explicar una història d'amor entre dos homes molt
mascles. Com que és un curt ha d'anar al gra i aquesta capacitat de
síntesi amb el que el temps marca el film, m'ha semblat molt
estimulant i ben resolta.
Recull
tota l'estètica costumista del western, amb el gust pels espais i
els colors passats pel sedàs del senyor Almodóvar, aquesta
circumstància del film, pel meu gust, encara li afegeix un valor
més.
Un
altre valor significatiu, és que ha estat rodada a Almeria al desert
de Tabernas, un lloc molt preciós i estimat per mi, on s'han rodat
moltes pel·lícules, bones i dolentes.
Cal
confessar que, a mi l'Almodóvar sempre m'ha agradat, sóc una fan
incondicional, he vist tots els seus films, més d'una vegada. Quan
aquí a Catalunya encara no era massa conegut, i alguna gent el
consideraven un boig madrileny de la “Movida”, sense massa valor
per considerar, jo ja baixava del Pirineu per assistir a l'estrena de
les seves pel·lícules que les trobava genials. No totes les seves
pel·lícules tenen el mateix grau de qualitat i acabat, però en
totes elles trobo un grau de genialitat, a considerar...
He
passat 31 minuts de gaudi que, s'han fet curts.
Res
més a dir. Us la recomano, amb pantalla gran.
MARTINA opina
Suposo
que dir massa sobre aquesta peça és sobrant, ja que la sincerament
penso que és un regal
que aquest artista ens deixa i no dubto que des del seu propi
divertiment. Un western fet amb
la màxima atenció a tots i cadascun dels detalls, amb un relat
profund que aprofita totes les
virtuts d’aquest gènere i ple de matisos.
Dues
persones que s’haurien estimat tenen un encontre en un moment
futur, vida o mort els obliga
a triar i això implica haver de posicionar-se l’un davant de
l’altre.
Per
mi una opció superrefinada i de la que només em queda comentar que
per les persones amants
del cinema significa un tresor, imprescindible i que no us podeu
perdre l’oportunitat de veure
com ha de ser i amb pantalla gran.
Fitxa completa, filmografia i crítiques:
DE LA PRODUCCIÓ
Com
sempre del seu germà Agustín a través del Deseo, la casa
productora de la majoria dels seus films. Ara, Saint Laurent by
Anthony Vaccarello (actual director creatiu de la firma), fa de
productor associat.
No
sé d'on ho he tret.
ANTECEDENTS D'AQUESTA HISTÒRIA A “DOLOR i GLÒRIA”, 2019.
A
“Dolor i Gloria el personatge d'Antonio Banderas, guardava en el
seu Mac un document de Word titulat “Extraña forma de vida”. Ni
la càmera, ni la trama es van aturar per remarcar aquesta qüestió.
Però allà estava ja aquesta història i com hi ha qui pot viure
donant-li l'espatlla i altres, es cremen amb ell.
Escrit
per Laura Perez, en la seva crítica per Fotogrames, juny 2023.
LA CÀMERA, EL CONCEPTE, I UN HOMENATGE A SERGIO LEONE
Ens
sorprèn perquè és nou, quan col·loca la càmera a l'exterior,
deixa que l'horitzó faci el seu paper. Aquí està el seu homenatge
a Sergio Leone (atenció al dol a tres), aquí no el preocupava que
el desert de Tabernes, no s'assemblés en res a Arizona, ja que el
seu joc era un altre.
Escrit
per Laura Pérez, en la seva crítica per Fotogrames, juny 2023.
RELACIÓ ENTRE, BROKEBACK i ALMODÓVAR
Va
estar parlant per dirigir aquest film, però finalment ho va
rebutjar. Va creure que els de Hollywood, li posarien pegues a l'hora
d'enfocar la història i els personatges a la seva manera.
A
la fi, va ser Ang Lee qui va dirigir el film i Almodóvar va dir que
havia fet una pel·lícula meravellosa.
Tret
del Blog, sopitas.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada